Kapat

Çalışma izni nedir?

Çalışma izni, bir ülkenin vatandaşı olmayan kimseler için Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından özel şartlarda düzenlenen ve süreli olarak verilen bir belgedir.

09.03.2023
İçindekiler

Çalışma izni nedir?

Çalışma izni, bir ülkenin vatandaşı olmayan kimseler için Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından özel şartlarda düzenlenen ve süreli olarak verilen bir belgedir. Kişilere çalışma ve ikamet hakkı veren bu belge için öncesinde başvuruda bulunularak talepte bulunulması gerekir. Herkesin hayatını ikame ettirebilmesi ve hayatını düzenli bir şekilde devam ettirebilmesi için çalışması şarttır. Ancak hem hayat şartları hem hayatın kalitesini arttırmak için yapılan göçler ya da daha iyi çalışmalar için yapılması gereken yer değişiklikleri çalışma izni konusunu da ayrıca gündeme getirir.

Vatandaşı olduğunuz ülkede belirli bir yaşa geldiğinizde yasal olarak çalışma hakkına sahip olursunuz. Ancak öğrencilik döneminde gittiğiniz yurt dışı programları, çalışma amacı ile yurt dışında bulunmak gibi durumlarda mutlaka gideceğiniz ülkede bir çalışma iznine ihtiyacınız vardır. Gittiğiniz ülkede sizin için verilen çalışma izni süreli olmakla birlikte farklı etkenlere bağlı olarak bu izine sahip olmak ya da olmamak gibi durumlar meydana gelebilir.

Çalışma izni başvurularınız her zaman olumlu bir şekilde sonuçlanmayabilir. Ancak gittiğiniz ülkede alacağınız çalışma izni sayesinde ülkeye bağlı olarak çalışma izni belgenizi alabilir, ülkenin verdiği izin kapsamında çalışma hayatınıza başlayabilir ve çalışma hayatınızı sürdürebilirsiniz.

Çalışma izni sorgulama nasıl yapılır?

Çalışma iznine başvurmak için gerekli evrakları toplamak ve başvurunuzu yapmanız gerekir. Sonrasında çalışma izni sorgulama için başvuru sürecinizi E Devlet üzerinden T.C kimlik numaranız ile ilgili sayfa üzerinden takip edebilirsiniz.

Çalışma izni için gerekli belgeleri toplayıp randevu zamanınızda gerekli birime sunduktan sonra işlemlerin ilerleme sürecini takip etmek amacıyla sorgulama yapabilirsiniz. Çalışma izninizin onayladığını öğrendikten sonra aldığınız belge ile başvuru yaptığınız Türk Temsilciliği’ne giderek çalışma ve ikamet için aldığınız belgelerin harçlarını ödemeniz gerekir.

Harç ödeme işlemlerinin zamanında yapılması ve sürecin doğru bir şekilde takip edilmesi son derece önemlidir. Ödeme sonrasında Temsilcilik’te başvuran vatandaşın pasaportu üzerine vize etiketi yapıştırılır. Bu sayede yabancı vatandaş ülkeye giriş yapabilir. 

Çalışma izni nasıl alınır?

“Çalışma izni nasıl alınır” sorusu, özellikle yurt dışında çalışmak isteyen ve bu süreci merak eden herkesin aklına gelen ilk sorudur. Çalışma izni almak için öncelikle bazı kriterleri yerine getirmeniz gerekir.

Çalışma izninde genel olarak etkili olan bazı ana maddeler bulunur. Öncelikle çalışmak istediğiniz pozisyonda sizden daha nitelikli bir Türk personelin olmaması gerekir. Bu durum aynı şekilde yabancı şirketler için de geçerlidir. Bir ülkede çalışma izni almak istiyorsanız, o şirket için yeterliliklerinizi kanıtlamanız gerekir.

Buradaki başvuran kişinin yetkinlikleri, eğitim durumu, genel nitelikler, yetkinlikler, sabıka gibi durumlar çalışma izni konusunda önemli olan faktörler arasında yer alır.

Çalışma izni başvurularında yurt içi çalışma izni ve yurt dışı çalışma izni olmak üzere iki farklı ana başvuru süreci bulunur. Yurt İçi çalışma izninin alınması için en az altı aylık bir oturma izninizin bulunması gerekir. Eğer yurt dışından geldiyseniz ve Türkiye’de çalışma izni almak istiyorsanız, Çalışma Bakanlığı’na başvurarak ikametgâh kâğıdınız ile birlikte bu süreci başlatabilirsiniz.

Yapılan düzenlemeler sayesinde E- Devlet üzerinden çalışma izni başvuru yaparak çalışma izniniz için gerekli süreci başlatabilirsiniz.

Çalışma izni başvurusu nasıl yapılır?

Çalışma izni başvurusu için öncelikle belirli bir yerden bir iş fırsatı yakalamanız beklenir. Yurt dışından gelmeniz gereken durumlarda çalışma izni için öncesinde alınmış bir ikametgâh iznine ihtiyacınız vardır. Çalışma izni söz konusu olduğunda oturma izni ve çalışma izni paralel olarak gerekli olan iki evrak olarak karşınıza çıkar. Oturma izninizin daha önceden alınmış olması, çalışma iznini alırken sizlere destek sağlayabilecek bir unsurdur.

Çalışma izni başvurusu yapmak için gerekli bazı belgeler bulunur. Bu belgeleri eksiksiz bir şekilde ilgili birime teslim etmeniz gerekir. Belgelerin eksiksiz olması kadar verilen yönergeye göre doğru bir şekilde hazırlanması da oldukça elzemdir. Başvuru belgeleriniz üzerinde eksiklikler olması, yanlış belge düzenlenmiş olması başvurunuzun reddedilmesine ve işi kaybetmenize neden olabilir. Bu nedenle belgelerinizi düzenlerken mutlaka her adımınızı kontrol ederek dikkatli bir şekilde ilerlemeniz gerekir.

Türkiye’de çalışma izni için gerekli olan belgeler şu şekilde sıralanabilir;

  • İşverenin ikametgâh belgesi
  • İşverene ait kimlik fotokopisi
  • Çalışan/çalışacak kişinin pasaportu
  • Çalışana/çalışacak kişiye ait 4 adet vesikalık fotoğraf
  • İşverene ait nüfus sureti örneği
  • Çalışma izni için yazılmış çalışma izni dilekçesi
  • İşveren tarafından çalışacak kişiye özel yazılmış davetiye

Tüm bu belgeler hazırlandıktan sonra Çalışma Bakanlığı’na yapılacak başvuru, gerekli şartlar sağlanmışsa çalışma izni belgesi olarak başvuran kişiye verilir. İzni alan kişinin sigortası, kişi çalışma iznini aldıktan 30 gün içerisinde başlamalıdır.

Başvuru aşamasının olumlu sonuçlanması içleri rahatlatsa da süreç devam eder. Bu nedenle hem işverenin hem de çalışma izni alan kişinin tüm süreçlerde titizlikle hareket etmesi oldukça önemlidir. Bu süreç sonrasında sigorta işlemlerinin başlatılması, kişinin haklarını öğrenmesi gibi durumlar sonraki sürecin rahat geçebilmesi için gereklidir.

Geçici çalışma iznini alan çalışan daha sonra çalışma iznini yenilemek istediğinde 45 günlük süreyi aşmamak kaydı ile bu süreçte işine devam edebilir. Bu süreçte iş değiştirme ya da pozisyon değiştirme gibi süreçlerde bulunamaz. Aynı iş yerinde ve aynı birim dâhilinde çalışması gerekir.

09.03.2023 tarihinde güncellenmiştir.