fb-img

e-Defter nedir, e-Defter başvurusu nasıl yapılır?

e-Defter Nedir?

e-Defter; Türk Ticaret Kanunu ve Vergi Usul Kanunu gereğince tutulması zorunlu defterlerin elektronik bir dosya halinde oluşturulması, bastırmaya gerek kalmadan kaydedilmesi, her türlü bilgi, bütünlük ve kaynağının doğruluğunun garanti altına alınması ile gerekli hallerde birer ispat aracı olarak kullanılabilmesini mümkün kılan bir e-Dönüşüm uygulamasıdır.

e-Defter, kanunen tutulması zorunlu olan yevmiye defteri ile büyük defterlerin (Defter-i Kebir) dijital ortam üzerinde oluşturulduğu halidir. Bu şekilde oluşturulan defterlerde maliyeye berat verilmesi işlemi elektronik imza veya mali mühür ile gerçekleşir. Tutulan kayıtlar xml formatı ile hazırlanır. e-Dönüşüm uygulamasıyla hazırlanan defterler ile daha düzenli ve hız odaklı bir denetim gerçekleştirmek amaçlanır.

e-Defter Başvurusu Nasıl Yapılır?

Elektronik defter başvurusu sadece dijital ortam üzerinden gerçekleştirilebilir. Başvuru yapacağınız yöntem gerçek kişi ya da tüzel kişi olmanıza göre birtakım farklılıklar gösterebilir.

  • Gerçek kişi olmanız halinde;

e-Defter resmi sitesi üzerinden size sunulan başvuru formu ile taahhütnameyi doldurarak size ait elektronik imza ile onay vermek suretiyle başvurunuzu gerçekleştirebilirsiniz.

  • Tüzel kişi olmanız halinde;

e-Defter resmi sitesi üzerinden size sunulan başvuru formu ile taahhütnameyi doldurmanız gerekir. Başvuruyu gerçekleştiren kurumun mali mührü ile onay vermeniz başvuru sürecinin önemli parçalarından biridir.

Elektronik defter kullanacak olan kişiler e-Defter’e ait tüm işlemlerini Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan uyumluluk onayı alan bir yazılım aracılığı ile yapmak durumundadır.

Başvuruya ait süreç özetle aşağıdaki gibidir:

  • Zaman damgası veya mali mühür ile onay,

  • GİB’ten uyumluluk onayı almış olan bir yazılıma sahip olmak,

  • Kullanılan programın elektronik defter formatına uygun şekilde güncellenmesi,

  • e-Defter’in saklanması halinde, Türkiye’ye uygun olan arşivleme yönteminin tercih edilmesi olarak sıralanabilir.

e-Defter Mükellefleri Kimlerdir?

e-Defter uygulamasına geçmek durumunda olan mükellefler aşağıdaki gibidir:

  • 2018 yılında 10 milyon TL ve üzeri brüt satış hasılatına sahip olan kişiler,

  • 2018 veya 2019 hesap dönemlerinde 5 milyon TL ve üzeri brüt satış hasılatına sahip olan kişiler,

  • 19.10.2019 tarihi itibarıyla Türk Ticaret Kanunu dolayısıyla bağımsız olarak denetime dahil olan firmalar,

  • Sebze ve meyve işleri ile uğraşan tüccarlar ve komisyoncular,

  • Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nun 1 numaralı listesinde yer alan mallar nedeniyle EPDK lisansı alma veya aynı kanunda yer alan 3 sayılı listede belirtilmiş olan imal, inşa veya ithali 2019 yılında gerçekleştirenler,

  • Aracı hizmet sağlayanlar, internet ortamında reklam yayımlayanlar ile internet reklamcılığı hizmet aracılığı ile uğraşanlar e-Defter mükellefidir.

e-Defter Kullanmanın Avantajları Nelerdir?

Elektronik defter uygulamasının kâğıt deftere göre birtakım avantajları bulunur. Bu avantajlar aşağıdaki gibidir:

  • Elektronik defter uygulaması sayesinde mevcut dosyalarınız dijital ortamda güvenli bir şekilde saklanabilir.

  • Kâğıt bastırma ya da notere onaylatma işlemlerine ihtiyacınız kalmaz.

  • e-Defter sayesinde kâğıt, mürekkep gibi ihtiyaçlar ortadan kalkar.

  • Çevreye duyarlı, atıksız bir kullanım elde edilir.

  • Defterde olduğu gibi fiziki arşive duyulan ihtiyaç ortadan kalkar.

  • Defter için yazıcıdan gerekli çıktıların alınması ihtiyacı ortadan kalkar.

  • e-Defter işlemlerini gerçekleştirirken zamandan ve mekândan bağımsız olarak aksiyon alınabilir.

Özel Entegratör Aracılığıyla e-Defter Kullanmanın Avantajları Nelerdir?

  1. Defter-i Kebir ile Yevmiye defteri gibi belgelerinizi Gelir İdaresi Başkanlığı’na kolayca gönderebilir, özel entegratör güvencesi ile bu belgeleri saklayarak istediğiniz her an görüntüleme imkânına sahip olabilirsiniz.

  2. Dosyalarınızı 10 yıl süre ile uygulama içerisinde muhafaza edebilirsiniz.

  3. Uluslararası standartlara sahip XBRL teknolojisi sayesinde raporlama işlemlerinizi kolayca yürütebilirsiniz.

  4. Elektronik defter uygulamanızı var olan yazılımınız ile entegre edebilirsiniz.

  5. Hızlı ve güvenli bir kullanım deneyiminin yanında olası problemleriniz ve aklınıza takılabilecek tüm sorularınız için destek ekibinden yardım talep edebilirsiniz.

 

eLogo ile dijital dönüşüm başladı!

FİYAT TEKLİFİ ALIN
vertical-hand-icon