Close
Teklif Alın

Talebiniz alınmıştır, en kısa sürede sizinle iletişime geçeceğiz.

Kapat

e Tebligat nedir? SGK e Tebligat başvurusu nasıl yapılır?

Elektronik Tebligat olarak karşımıza çıkan e Tebligat, Tebligat Kanunu’nca belirlenen tebligat çıkarma yetkisine sahip merciler tarafından elektronik ortamda oluşturulabilen dokümanlardır.

15.06.2022

e Tebligat nedir? SGK e Tebligat başvurusu nasıl yapılır?

Zaman kaybı ve olası masrafların önüne geçen elektronik sistemlerden biri de e Tebligat sistemidir. Özellikle dijitalleşmenin hız kazanmasıyla birlikte önemi giderek artan bu tarz elektronik sistemler hem iş hem de özel hayat içerisinde büyük avantajlar yaratır. Her konuda olduğu gibi e Tebligat sistemine geçişlerde de bazı şartlar mevcuttur. Bu şartları da göz önüne alarak e Tebligat nedir, sorgulaması nasıl gerçekleştirilebilir, başvuru süreci nasıl ilerler detaylı bir şekilde konuya yaklaşılabilir.

e Tebligat nedir? Ne işe yarar?

Elektronik Tebligat olarak karşımıza çıkan e Tebligat, Tebligat Kanunu’nca belirlenen tebligat çıkarma yetkisine sahip merciler tarafından elektronik ortamda oluşturulabilen dokümanlardır. Elektronik Tebligat Sistemi yani UETS aracılığıyla alıcılarına iletilebilen bu tebligatlar e Tebligat Yönetmeliği’ne uygun olmak zorunda olduğu gibi değiştirilme, inkar etme gibi durumları da bünyesinde barındırmaz. Zaman damgası ve elektronik imzayla birlikte alıcısına iletilen e Tebligat alıcı ve gönderi teyidi, içeriğin herhangi bir değişikliğe uğratılmadığının teyidi ve gönderi ile alım zamanlarının ispatını içermelidir.

e Tebligat başvuru işlemleri yeni mükellefiyet kazanan kurumlar için işe başladıkları tarihi izleyen on beş günlük süreçte yapılmalıdır. Kurumlar vergisi sebebiyle bağlı oldukları vergi dairesine e Tebligat talep bildirimlerini iletmeleri gerekir. Ancak elektronik tebligat sistemine zorunlu olmadığı halde kullanmak isteyenler bu taleplerini İnternet Vergi Dairesi ya da bağlı olunan vergi dairesi üzerinden gerçekleştirebilir.

SGK e Tebligat başvurusu nasıl yapılır?

Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından 1 Ekim 202 tarihinden itibaren 3 ay içerisinde e Tebligat adresi alma zorunluluğu getirildiği için çoğu mükellef SGK e tebligat başvuru sürecinin nasıl ilerlediğini merak ediyor. Keza bu tebligat adresi bildirme zorunluluğu SGK’nın icra takibine tabi olan sigorta primi, işsizlik primi, yönetmelik kapsamında olan idari para cezası vb. gibi önemli alanlarda göndereceği e tebligatlar nedeniyle son derece önemlidir. İşverenlerin yapacağı başvurular sonucunda SGK tarafından işveren adresine iletilen e tebligat dokümanları tebliğ edildiği bu tarihi izleyen 5. Günün sonunda tebliğ edilmiş olarak kabul görür. İşverenler için zorunlu kılınan e tebligat başvuruları diğer kişiler için zorunluluk taşımamakla beraber, dileyenlerin başvurusuna da açıktır. Başvuru sürecinde izlenebilecek iki farklı yöntem ise şunlardır:

  • Online olarak başvuru: Online başvuru süreci e Devlet üzerinden yürütülür. Gerçek kişilerin gerçekleştirebildiği bu başvurularda elektronik imza ya da mobil imza kullanılarak e tebligat başvuruları gerçekleştirilebilir. Bunun için T.C. kimlik numaranız ve şifrenizle giriş yapacağınız e Devlet sisteminde arama butonuna “SGK e tebligat başvuru” yazarak ilgili alana kolayca geçiş sağlayabilirsiniz.
  • PTT aracılığıyla başvuru: Yine gerçek kişiler ve e tebligat kullanma zorunluluğu bulunmayan tüzel kişiler için bir diğer başvuru süreci PTT merkezleriyle gerçekleştirilir. Bu başvurularda kişinin T.C. kimlik kartı ya da kimlik yerine kullanılabilen diğer belgeleri yanında bulunmalıdır. Eğer başvuru gerçekleştirmek isteyen kişi yabancı uyruklu ise pasaport, kimlik numarası ya da elektronik imzası olmak zorundadır. Lakin başvuru yapacak bir tüzel kişi ise bu tüzel kişinin bağlı olduğu sistem bilgileri PTT’ye bildirebilir. Bu esnada tüzel kişinin başvurular için yetkilendirdiği kişi ya da kişilerin kimlik bilgileri de PTT’ye bildirilir.

e Tebligat sorgulama nereden yapılır?

4458 sayılı kanuna bağlı olarak gümrük yükümlüğü bulunanlar, Hazine ve Maliye Bakanlığı’nca tebliğ için elektronik adres kullanması zorunlu kılınanlar ve kendi isteğiyle elektronik tebligat adresi talep eden kişilerin başvuru yapabildiği e tebligat sistemi başta e fatura olmak üzere pek çok dokümanın saniyeler içerisinde hazırlanabilmesini sağlar. Verilerin korumaya alınmasında büyük avantajlar sağlayan e tebligat sistemi aynı zamanda zaman ve maliyetleri de olumlu olarak etkiler. Bunları göz önüne alarak başvuru yapan şahıs ya da yükümlüler e tebligat sorgulama için e Devlet sisteminden faydalanabilirler. Bu sorgulama için şu adımlar izlenebilir:

  • Mobil imza, belirlemiş olduğunuz e Devlet şifresi ya da elektronik imza kullanılarak e Devlet sistemine giriş sağlanır.
  • Arama butonuna “Gelir İdaresi Başkanlığı” yazılarak ilgili sayfaya ulaşılır.
  • Bu sayfa üzerinden gönderilen e tebligat dökümlerine ulaşmak mümkündür.
  • Ya da e Devleti tercih etmeden e Tebligat sistemine giriş sağlayarak yine ilgili dökümlere ulaşılabilir.

 

 

Neden dijital dönüşüm?

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod

Size nasıl yardımcı olabiliriz? Size nasıl yardımcı olabiliriz?
eLogo Çevrimiçi