Teklif alın
Kapat

Komisyon hesaplama

Komisyon, ticari amaçlı işlerde aracı olan kuruma verilen paranın miktarıdır. Komisyon adı altında hizmet alan kişiden para ya da mal talep edilir. Bu sayede aracı olan kurumlar, faaliyetlerini sürdürür ve hizmet ağını genişletir.

26.12.2023
İçindekiler

Komisyon hesaplama

Komisyon, ticari amaçlı işlerde aracı olan kuruma verilen paranın miktarıdır. Komisyon adı altında hizmet alan kişiden para ya da mal talep edilir. Bu sayede aracı olan kurumlar, faaliyetlerini sürdürür ve hizmet ağını genişletir.

Aracı kurumların artmasıyla birlikte kurumların sahip olduğu komisyon oranları da değişiklik gösterir. Hizmet ya da ürün sunan markalar, hedef kitlesine ulaşmak için çeşitli aracı kurumları tercih eder. E- ticaret ve pazaryerleri en sık tercih edilen aracı kurumlardan biridir. Markaların bir vitrini olarak benimsenen e-ticaret siteleri ya da pazar yerleri de sizden bir komisyon ücreti talep edebilir.

Komisyon Neden Talep Edilir? Komisyon Kime Verilir?

İşletmenizi büyütmenin birinci yolu, marka kimliğinizi oluşturmaktır. Aracı kurumlar, sahip olduğu nüfuzu ile marka kimliğinizi oluşturma konusunda yardımcı olur. Ayrıca oluşturduğunuz marka kimliğini, hedef kitlenize ulaştırmak ve benimsetmek de oldukça önemlidir. Geniş kitlelere hitap eden aracı kurumlar, hedef kitlenize ulaşma hatta daha geniş bir kitlelere yayılma konusunda destek olur.

Her aracı kurumun mevcut bir müşteri portföyü bulunur. Dahil olduğunuz andan itibaren o portföye ulaşmanız çok daha kolaydır. Aracı kurumlar sağladıkları bu imkanlar sayesinde kullanıcılardan komisyon tutarı talep eder. Komisyon tutarı; aracı kurumun niteliğine, sunduğu hizmetlere ve fiyat beklentisine göre değişiklik gösterir.

Komisyon Hesaplamadan Önce Bilmeniz Gereken Kavramlar

Komisyon hesaplamadan önce mutlaka yol gösterici bir sözleşmenizin olması gerekir. Sözleşmenin kuralları anlaşmadan önce mutlaka belirlenmelidir. Komisyon tutarınızı belirlemeden önce şu noktalara dikkat edebilirsiniz:

Komisyon esası: Komisyon esası sözleşme yapılırken dikkate alınan kur değeridir. Komisyon kapsamı genellikle toplam satış tutarı olarak hesaplanır. Ancak aracı kurumun talebine göre brüt kâr marjı ve met kar miktarı da komisyon esası olarak belirlenebilir.

Komisyon Oranı: Komisyon oranı da aracıdan aracıya değişiklik gösterir. Bazı aracılar farklı zaman dilimlerinde ödenmesi gereken sabit tutarlar belirler. Bazı aracı kurumlar ise komisyon oranını yüzdesel bir ifade ile açıklar. Bu sayede gelirinizin belirli yüzdelik bir kısmı, kazandıkça komisyoncuya aktarılır.

Komisyonun süresi: Komisyon süresi satıştan satışa, haftalık, aylık ya da yıllık olarak değişiklik gösterir. Sabit miktarlı komisyon talep eden aracılar, komisyon ücretini hizmetten önce talep edebilir. Anlaşma yapmadan önce komisyon süresi net bir şekilde belirlenmelidir.

Komisyon katmanı: Özellikle büyük ölçekli işletmeler komisyon tutarını katmanlı bir şekilde talep edebilir. Komisyon tabanı işletmenin geliri ile doğru orantılı olarak belirlenir. Taban fiyat için farklı bir komisyon oranı uygulanır. Taban fiyatının üstündeki tutarlar için ise farklı bir komisyon oranı talep edilebilir.

Komisyon hesaplama nasıl yapılır?

Aracı kurumlar genellikle alanında yetkin kişilerden oluşur. Bu sayede profesyonel bir hizmet verir. Her aracı kurumun komisyon tutarı, hizmet ağına göre değişiklik gösterir. Örneğin komisyon oranı talep eden kurumlardan biri emlakçılardır. Emlakçı komisyon oranları yaklaşık %5 ile %10 arasında değişiklik gösterir. Talep edilen tutar emlakçının tecrübesine, satılacak evin durumuna ve zorluğuna göre belirlenebilir.

Komisyon hesaplarken talep edilen oran dikkate alınmalıdır. Yüzdelik dilime sahip bir komisyon oranı talep ediliyorsa kolay bir yüzdelik hesaplama işlemiyle komisyon tutarınızı belirleyebilirsiniz.

Örneğin bir e-ticaret sitesine verdiğiniz ürünlerinizi 100 TL’den satıyorsunuz.  E-ticaret sitesiyle her ürün satışı için için %2'lik bir komisyon oranı belirlediğinizi farz edelim. O halde sattığınız her ürünün 2 TL’sini komisyon tutarı olarak vermeniz gerekir. Böylelikle 100 TL'lik bir üründen elinizde kalan para 98 TL olur.

Aracı kurum komisyon oranları

Aracı kurum hizmetinizi pazarlamanızı sağlayan kişi veya kişilere verilen isimdir. Komisyon talep eden aracı kurumlardan biri e-ticaret siteleri ve pazaryerleridir. Pazaryerlerinde farklı hizmet alanlarına sahip pek çok marka aynı çatı altında bulunur. Bu sayede oldukça hacimli bir kitleye sahiptir.

Pek çok aracı kurum sağladığı hizmetten dolayı komisyon oranı talep eder. Aracı kurumların talep ettiği komisyon türleri değişiklik gösterir. Komisyon türleri şu şekilde sıralanabilir:

Düz Komisyon: Satılan ürün ya da verilen hizmet başına verilen komisyon tutarıdır.

Brüt kâr komisyon: Satılan üründen kâr elde etmesiyle oluşan komisyon tutarıdır. Üründen elde edilen karın bir kısmının kesilmesidir.

26.12.2023 tarihinde güncellenmiştir.